tandbehandlinger

tandresorptioner
katte caries

Resorptioner hos kat

Andre navne: FORL (Feline Odontoclastic Resorptive Lesions), tandresorptioner, katte caries. Ses også sporadisk og sjældent hos hunde.

Hos katte findes der en helt speciel lidelse, hvor der sker en nedbrydning af tanden, som kan være så udtalt at tandens nerve blottes, og tanden til sidst frakturerer.

Man har tidligere antaget at det primært var en lidelse, der hang sammen med at kattene bliver ældre end tidligere, men der er fundet tegn på sygdommen hos 800 år gamle katte kranier.

Nogle mener at det specielt er racekatte der angribes, men min erfaring er, at det mindst lige så ofte rammer almindelige huskatte, der jo ofte er en blanding af flere eller mange racer.

Nedbrydningen starter oftest lige under tandkødsranden, eller længere nede mod rodspidsen, på den del af tanden der er gemt i kæbeknoglen. Først gennembrydes cementen, der er et beskyttende lag udenpå dentinen, og derefter arbejder sygdommen sig ind mod tandens midte(nerven), og ud under emaljen op i tandens krone. Herved ”kollapser” emaljen og der opstår synlige huller i tanden. Der vokser ofte inflammeret gingivavæv op og dækker disse læsioner i emaljen, og der er generelt øget rødme af tandkødet omkring de angrebne tænder. Sygdommen opdages ofte først på dette sene stadium, men kan erkendes langt tidligere ved røntgenundersøgelse af tænderne. Derfor bør man altid røntgenfotografere/screene kattene for tegn på resorptioner vha. røntgen, selv ved almindelige standard tandrensninger. Nogle tænder angribes oftere end andre, f.eks. P3 i underkæben (307/407), som er den første synlige kindtand efter hjørnetanden i undermunden. Men alle tænder kan i princippet angribes af sygdommen.

Op mod 2 tredje dele af alle katte angribes af sygdommen på et tidspunkt i deres liv, oftest de lidt ældre katte, men sygdommen ses også hos unge katte på kun 1-3 år.

Brug for sparring?
Jeg yder sparring og konsulentbistand

Jeg kan hjælpe med både den praktiske udførelse og teorierne bag. Det kunne eksempelvis være håndtering af tandstillingsfejl og tandfrakturer, rodbehandlinger eller kirurgiske ekstraktioner.

Typer af resorptioner:

• Type 1 læsion: Her er der tale om lokale, synlige huller i tandens emalje, uden at sygdommen findes på tandens rod.
  • Type 2 læsion: Her er der tale om at sygdommen også omfatter tandens rod, hvor der sker nedbrydning som ovenfor beskrevet. Gradvis erstattes denne nedbrydning af knoglevæv, tanden ”går i ét med kæbeknoglen”, eller med et fint ord anchyloserer.

Behandling

Når sygdommen først er konstateret, er den eneste mulige behandling at ekstrahere de angrebne tænder.

Er roden ikke involveret (type 1 resorption) fjernes denne sammen med resten af tanden, men hvis der er forandringer i roden også (type 2 resorption), kan man ”nøjes” med at fjerne, eller amputere, tandens krone. I begge tilfælde er det vigtigt at lukke de huller, eller blottelser af knoglen der opstår, vha. såkaldt flap-teknik, hvor man bruger løsnet tandkød til at sy hen over hullerne.

Udført korrekt, vil kattene hurtigt leve videre, uden de smerter der hidtil har været forbundet med lidelsen.

Ofte beskriver katteejere det således: ”Min kat har fået sin anden ungdom”, ”Nu vil den igen spise tørfoder” eller ”Nu har den igen lyst til at kæle med os”.

Forebyggelse

Der findes endnu ikke nogen kendt metode til at forebyggende lidelse, men god mundhygiejne menes måske at kunne udsætte tidspunktet for angrebet. Dette er dog endnu ikke bevist.